De "Hokjes" in de Muziekstroming

Gepubliceerd op 24 februari 2020 om 07:11


Hardcore was aanleiding tot een aantal subgenres en afgeleide stijlen,
waaronder:


  • Darkcore :(Niet te verwarren met Darkcore-Jungle) of Doomcore:

Brede categorische beschrijving gekenmerkt door elementen van Breakbeat, Hardcore, en donkere muzikale thema’s. Ontstond in reactie op de gelukkige partij geluid van de Britse Hardcore.

 

  • Digital hardcore:

Hardcore Punk / Hardcore Techno fusion. Nauw verwant aan Hardcore Punk muziek.

 

  • Freeform hardcore:

Subgenre van UK Hardcore met een sterke invloed van Trance, voornamelijk instrumentaal.

 

  • Full-on Hardcore:

Alias Psycore. Een fusie van full-on psychedelic Trance en Hardcore, is het bekend om energieke en melodieuze / verheffend in de natuur met behulp van sneller tempo zijn. (Bijvoorbeeld: “Fostbeat – 50 Yrs”)

 

  • Frenchcore:

Undergenres: Tekno , Tribalcore zowel vaak gepromoot als geheel vrije dansmuziek:

Is ontstaan in de Franse Rave scene van de vroege jaren 1990. Heeft betrekking op de herschepping van het vervormde bassdrum geluid met een synthesizer. Het wordt ook beschouwd als een soort vrije tekno.

Frenchcore bereikt bredere erkenning in 1998 met de release van het eerste “Frenchcore” album: Micropoint Neurophonie.

 

  • Hardcore Breaks (alias Nu Rave):

Een genre geschreven in de stijl van Breakbeat Hardcore en geproduceerd met behulp van moderne technologie en productie technieken.

 

  • Gabber / Early Hardcore:

Populair in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Australië, Italië, België en Schotland, gekenmerkt door het zware bassdrum geluid, meestal vervormd, en in het algemeen 150-180 bpm.

 

  • Mainstream Hardcore:

Moderne vorm van Gabber, vaak melodieus, met meer complexe geluiden. Over het algemeen 150-165 bpm.

 

  • Happy Hardcore:

Vorm van de dansmuziek bekend om zijn hoge tempo’s, meestal rond de 165-180 bpm, vaak in combinatie met een mannelijke of vrouwelijke vocalen en sentimentele teksten. Populair in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Australië en Spanje, onder andere landen.

 

  • Industrial Hardcore:

Een vorm van Hardcore die vooral beïnvloed werd door opmerkelijke Franse producenten, zoals La Peste, Joshua, Laurent Ho, NKJE, Micropoint, Speedy Q, Armaguet Nad, Willem de Zwijgerstraat en producenten uit het Verenigd Koninkrijk, zoals Dj Freak, UK Skullfuck en Pressurehead. De beats zijn meestal hard, klinkt vaak als de “industriële fabriek”(georganiseerde chaos).  De snelheid kan doorgaans variëren van 160 bpm tot 350 bpm, met een gemiddelde van +/-200 bpm.

 

  • UK Hardcore:

Moderne bewerking van Happy Hardcore, te onderscheiden van zijn voorganger door een stijl die minder “happy”  is en is voorzien van hardere geluiden, zoals zaag leadlines.

 

  • Makina:

Snelle elektronische dansmuziek uit Spanje, redelijk vergelijkbaar met Happy Hardcore.

 

  • Terror:

Alias Terrorcore, Terreur; snelle duistere vorm van Gabber met zeer agressieve thema’s, vaak luidruchtige tonen en ongewone ritmes boven 220 bpm.

 

  • Speedcore (niet te verwarren met Thrashcore of Speed Metal):

Subgenre van Gabber, onderscheidt zich door een zeer snel tempo (300 bpm tot 500-600 bpm), doordrenkt met zwaar vervormde percussie en agressieve thema’s.

 

  • Splittercore:

Microgenre van Speedcore, meestal 700 tot 900-1000 bpm.

 

  • Extratone:

Toegepast als het tempo meer dan 1.000 bpm; de individuele beats kan niet meer onderscheiden en worden gezien als audiotonen.

     



    « 

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.